tall short

Sporene i Naturpark Randers Fjord

Har du lyst til at gå på opdagelse? Så er en vandretur på et af de mange spor i Naturpark Randers Fjord en oplagt mulighed. Sporene er trampestier i landskabet. De giver dig mulighed for at opleve områder, som ikke normalt vil være tilgængelige for offentligheden.

Mellerup Færgehus

Følger du sporet ved Mellerup Færgehus, får du rig mulighed for at mærke historiens vingesus. Du begynder turen ved den gamle færgehavn i Mellerup, går på den over 300 år gamle klosterallé og ser den gamle Støvringgaard, der kan spores tilbage til år 1319. De to ruter er hhv. 2,5 km og 5,5 km.

Støvringgaard

Fra Støvringgaard kan du følge det 4,5 km lange spor forbi de smukke gamle klosterbygninger og Skovkirkegården, der blev anlagt tilbage i 1806. De vidtstrakte marker og enge er et smukt syn, der vil følge dig på turen. Og når det bliver tid til et hvil, kan du nyde udsigten fra det gamle borganlæg. Måske du er heldig at se en fiskeørn?

Hulen

Sporet ved Hulen fører dig gennem en smuk natur formet helt tilbage i istiden. Området omkring Bakkerne består af smeltevandsdale med to bakkeøer. Du kan også være heldig at opleve kreaturer, heste og æsler i området.

Albæk Møllebæk

Der, hvor Møllebækken begynder som åbent vandløb, begynder også de to spor. Sporene på hhv. 2,5 og 3,5 km går gennem morænelandskab med spredt bevoksning med træer og åbne arealer. Landsskabet giver gode chancer for at se vildt som harer, fasaner, rådyr og musvåger – så vær opmærksom og få det hele med.