tall short

Unge Naturparkguider

3 skoler i Randers Kommune er med i projektet 'Unge Naturparkguider'. Igennem projektet indsamler og formidler eleverne viden om Naturpark Randers Fjord.

Nedenfor fortæller eleverne selv, hvordan de har arbejdet med at blive Unge Naturparkguider

Bjerregrav Skole

Vi kom med i projektet Grønt flag - grøn skole i foråret 2016. Projektet var istandsat af Friluftsrådet. Vi skulle desuden samarbejde med naturpark Randers fjord.

På vores skole, Bjerregrav skole, valgte vi arbejde med projektet ud fra en historisk, gastronomisk og biologisk vinkel. Vores udvalgte destination var: Romalt Krigshavn også kaldet Bredningen.

Vi afsatte 5 hele skoledage til dette projekt. Vi valgte at inddrage hele mellemtrinnet 4.- 6. klasse, da vi er en lille skole, med et spor. Vi var ude på vor destination to gange og derudover arbejdede vi med projektet på skolen de andre dage. Eleverne blev delt ind i 6 hold, som de skulle arbejde i, hver gang vi arbejdede med projektet.

Vi valgte at udstille vort projekt på skolens bibliotek under hele forløbet.

Opstarten var i slutningen af august og her havde vi besøg af Terese og Frank, som fortalte om naturparken og Lille Bjørn. Derudover brugte vi en ugedag i hele september på projektet.

Den efterfølgende uge var vi i Romalt Krigshavn hele dagen. Vi havde 6 poster/værksteder.

Her lavede vi følgende denne dag:

  • Måleudstyret, som var indkøbt dette formål, blev brugt til at måle saltindhold i vand mm.
  • Der blev indsamlet insekter og smådyr med det formål at kategorisere dem mm.
  • Vi lavede suppe af brændenælde og hyldebær på trangia.
  • Der blev lavet kunstværker i naturen.
  •    Eleverne var på skift ude at sejle med Lille Bjørn, så de kunne se fjorden fra vandsiden.

Den efterfølgende uge bearbejdede vi det, som eleverne var blevet præsenteret for. Så de igen kunne udforske og udbygge deres viden om de områder vi havde valgt, at arbejde med.

Så tog vi ud til Romalt Krigshavn endnu en gang. Her arbejdede vi med de samme emner igen, men nu på en mere specifikt undersøgende og med det formål, at vi skulle lave fagtekster til vores brochure om området ud fra de tre vinkler.

Den sidste uge lavede vi det afsluttende arbejde med vore fagtekster, som skulle ende ud i vort slutprodukt - en brochure over Romalt Krigshavn. Hent brochuren her

Den 6. oktober 2016 afsluttes projektet med at vi modtager det grønne flag og at vore elever fremviser det de har arbejdet med.

Nedenfor ses et elevudsagn af en elev fra 6. klasse:

Romalt Krigshavn

Vi har været i Romalt krigshavn 2 gange og det har været spændende, fordi at det var helt nyt for os og vi har ondt af indskolingen,(0-3 klasse) som gik glip af det. Romalt krigshavn har en rigtig flot natur med intet affald, der bare ligger og flyder, der er meget hyggeligt og stille på en god måde. Det er også afstressende at være derude. Der er rigtig mange brændenælder, hyldebærbuske og hindbærbuske derude.

Noget af det vi lavede var: mad hvor at vi brugte naturen omkring os, undersøgte insekter og jorden, målte saltindholdet i fjordvandet og lysstyrken, hørte om Romalt krigshavns historie og så tegnede vi naturen omkring os. Vi var også ude at sejle med båden Lille Bjørn.

Når vi arbejdede på skolen lavede vi blandt andet nogle fagtekster, om nogle af de dyr vi fangede, for eksempel korsedderkopper og mariehøns osv. Vi målte også lysstyrken og andre ting med måleinstrumenter på skolen.

Vi opfattede Romalt krigshavn som et ret så stort picnicsted, eller som et sted du kan tage ud og hygge dig med din familie.

Munkholmskolen

5.a og b valgte Udbyhøj

Vi har valgt at undersøge alt over og under vandet og byen til vandet.

Vi har været tre gange i Udbyhøj.

1. gang kiggede vi på alt hvad der var i området. Vi gik tur gennem campingpladsen, så shelterpladsen, stranden, færgestedet, lystbådehavnen, legepladsen og købmanden. Terese var god til at svare på alle vores spørgsmål.

Da vi kom hjem gik vi i gang med at blive dygtigere.

Vi lærte en masse om vadehavet, flod og ebbe, planter og salt

Vi lavede tankekort over

  • Dyr i vand
  • Dyr i sand
  • Dyr i luften
  • Planter

Vi undersøgte hvad dyr og planter har gjort for at passe til levestedet.

2. gang arbejdede vi i forskellige grupper.

  • Krabbe og muslingegruppen
  • Rejegruppen
  • Plantegruppen
  • Sandormegruppen

Da vi kom hjem arbejdede vi med de ting vi havde fundet. Vi lavede

  • Krabbesuppe
  • Kogte rejer
  • Dissekerede muslinger og krabber
  • Lavede forskellige brød med tang i.

Vi delte os op i

Madgruppe, kunstgruppe, fiskegruppe, krabbebrogruppe, pjecegruppe og invitationsgruppe.

3. gang vi var i Udbyhøj øvede vi os i at guide hinanden. Vi var så heldige at der var en børnehave på besøg. Vi lærte dem om krabber

  • Vi samlede tang, urter og krabber til at lave krabbesuppe til eventen.
  • Vi samlede forskellige planter og affald til kunstgrupperne
  • Vi samlede oplysninger ind om byen og delte invitationer ud

Da vi kom hjem gik vi i gang med at lave

  • Hjemmeside
  • Faktasider til QRkoder
  • Lave en fiskekonkurrence
  • Tegne og lave en krabbebro
  • Forberede suppe til eventen
  • Lave opskrifter
  • Bage tangbrød der skal serveres til krabbesuppen
  • Lave kunstværker
  • Lave musik til eventen 

Vi glæder os til den 6. oktober hvor vi skal præsentere hvad vi har lavet. Udbyhøj er et fedt sted hvor børn og voksne kan lave en masse ting. Grejbase bliver en endnu bedre base, fordi vi forærer dem bålstativ der kan flyttes rundt på og en suppegryde så man kan koge krabber. Opskrifterne kan man scanne, der hvor man fanger krabberne.

Vi forærer dem også fiskestænger så nu kan de børn der besøger Udbyhøj fange fisk fra molen. Desuden forærer vi dem en krabbebro til krabbevæddeløb.